Voor meer informatie bel: 085 0410 177 of stuur ons een email: [email protected]

U bent nu hier: Home / Communicatie en Media / Waarom buitenreclame in Gouda werkt

Waarom buitenreclame in Gouda werkt

Sharing is caring

Als je om je heen kijkt, terwijl je op straat in Gouda loopt, zie je al gauw veel borden met buitenreclame. Niet voor niets, want zelfs in een digitale wereld, blijkt dat buitenreclame nog steeds goed werkt. Buitenreclame blijkt in psychologisch opzicht zelfs nog steeds een van de beste manieren te zijn om de aandacht te trekken. Er ontstaat namelijk een visuele verleiding, waardoor je de aandacht kunt vasthouden. Marketeers gebruiken allerlei manieren om de aandacht met buitenreclames te trekken. Daarbij maken ze vooral gebruik van emotie, zoals humor, verdriet of andere diepe emoties. Goede reclame ontroert.

Wat is reclamemaken?

Reclamemaken kun je zien als vorm van communicatie. De bedoeling van deze manier van marketing, is om nieuwe of bestaande klanten over te halen om een bepaald product of dienst aan te schaffen. Kort gezegd komt een commerciële boodschap terecht bij de consument. Op deze manier wordt bovendien het merk versterkt. Er zijn verschillende vormen van reclamemaken: bijvoorbeeld online middels banners, het verstrekken van flyers, op radio en televisie of het gebruik van buitenreclame.

Wat is buitenreclame?

Eén van de meest krachtige manieren van reclame maken, is aan de hand van buitenreclame. Het gebruik van lichtmastreclame blijkt al jaren succesvol, omdat de onderneming dag en nacht zichtbaar is. Iedereen in de omgeving van het bedrijf ziet de reclame, wat ertoe leidt dat er meer naamsbekendheid ontstaat. Daardoor is het mogelijk meer bezoekers te trekken en de omzet te vergroten.

Er zijn meer dan 16.000 reclamevlakken in heel Nederland, waaronder in Gouda. Dit betekent dat er voldoende ruimte is om op te vallen in de drukste straten van de gemeente. Zo kunnen ondernemers soms letterlijk boven de concurrentie uit te steken.

Hoe werkt buitenreclame?

Online komen we reclame is veel vormen tegen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van zogenaamde pre-roll video op websites als YouTube. Voordat je de video krijgt te zien die je wil bekijken, moet je eerst reclame kijken. Dat wekt bij veel mensen irritatie op en leidt tot een hoog wegklikgehalte. Maar buitenreclame blijft wel echt hangen bij consumenten, omdat het veel minder opdringerig is. Als je kiest voor goede buitenreclame, kan het zelfs leiden tot emotie.

Er is geen noodzaak om gebruik te maken van allerlei schreeuwerige kleuren of logo’s. Vaak is een goede, rake tekst al genoeg. Bijvoorbeeld door een woordspeling te maken, gebruik te maken van humor of juist aandacht te trekken met verdriet. Zulke buitenreclame blijft hangen. Als mensen een bepaald product of bepaalde dienst willen afnemen, denken zij al snel weer terug aan de buitenreclame die zij eerder hebben gezien hiervoor.

Voorbeelden van buitenreclame

Er zijn verschillende mogelijkheden voor buitenreclame in Gouda. Denk bijvoorbeeld aan lichtmastreclame, of reclame langs de drukste binnenstraten van Gouda. Bedrijven die buitenreclame verkopen, kijken doorgaans naar de belangrijkste straten van de stad. Eén van de drukste kruisingen in Gouda, is het Kleiwegplein. Veel mensen gebruiken dit plein om vanaf het stadion naar de binnenstad te lopen of te fietsen. Daarmee is dit een logische en strategische plek om buitenreclame te plaatsen. Iedereen die uit de trein stapt, ziet meteen de boodschap van de onderneming. Daarbij komt ook nog eens dat Gouda in 2030 naar verwachting bijna 80.000 inwoners zal tellen. Vele ogen zullen daarom op reclames in de stad gericht zijn.

De voordelen

Het voordeel van buitenreclame ten opzichte van digitaal reclame maken, is dat je het niet weg kunt klikken. Iedere keer dat je de binnenstad in loopt, zie je opnieuw dezelfde reclame verschijnen. Dat is de kracht van herhaling. Door deze reclames op populaire kruispunten te projecteren, is er een hoge mate van zichtbaarheid. Bovendien hebben bedrijven die kiezen voor deze reclamevorm minder last van concurrentie, omdat er vaak maar een beperkt aantal plekken voor buitenreclame beschikbaar zijn. 

Verder is het goed om te weten dat buitenreclame goed blijkt te zijn voor het vertrouwen in de gepromote business, en kan leiden tot meer omzet en winst. Dit soort reclame is bovendien dag en nacht aanwezig, dus wegzappen is er niet bij.